LIKE disini :)

Jumaat, 8 April 2011

Hukum Cukur Bulu Kaki

Assalamualaikum!~ yeah entri kali nie agak berilmu sikit, sbb saye membicara kna tentang Hukum Mencukur Bulu Kaki . erkk knp formal sgt nie? oke tett! tukar mode! Semalam lepak chill kat satu group di Facebook group Majlis Ilmu - ade satu post nie, memang menarik perhatian lah.  ade sorang fb user nie tny, ape sebenarnya hukum mencukur bulu kaki bagi perempuan. jangan tanya kenapa saye berminat dgn post tu oke -.-" 


so, saye dengan rajin, semangat, tulus, ikhlas dan tekad nie mula menggunakn khidmat encik google utk cari artikal2 yg berkaitan..saye dah jumpa. banyak! bukan satu. and kebanyakan nya bagi pendapat yang berbeza. tapi kat sini, saye tunjuk kan satu artikal yang boleh dipercayai dan terdapat di majoriti website yang saye selongkar semalam. check this out!~



Secara umumnya , sebelum kita mengikuti dengan lanjut jawapan ini , marilah kita lihat terlebih dahulu apakah sumpah dan janji Iblis (LaknatulLahi ‘alaih) di hadapan Allah Subhanahu Wa Ta’ala . Kata Iblis terlaknat :
وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَمَن يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِينًا
Ertinya : “( Kata Iblis l.a ) dan aku benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan menyuruh mereka (memotong telinga-telinga binatang ternak), lalu mereka benar-benar memotongnya , dan akan aku suruh mereka (mengubah ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka merubahnya. Barangsiapa yang menjadikan syaitan menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata “. ~ Surah An-Nisa’ : Ayat 119 .
Jelasnya , di antara sumpah dan janji Sang Iblis durjana ialah :  “ Memujuk-mujuk hati manusia agar mengubah ciptaan Allah !!! “.
HUKUM MENCUKUR BULU KAKI DAN BULU ROMA BAGI LELAKI :
Seseorang lelaki dilarang sama sekali mencukur bulu kaki dan bulu roma kerana itu termasuk di antara peniruan ( meniru ) terhadap wanita-wanita . Walhal Baginda Rasulullah s.a.w melarang kaum lelaki meniru kaum wanita dan wanita meniru kaum lelaki . Sabdanya :
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُتَشَبِّهِينَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَالْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ
Ertinya : Dari Saidina Ibnu ‘Abbas r.a beliau berkata : “ Sesungguhnya Baginda Rasulullah s.a.w telah melaknat lelaki-lelaki yang meniru-niru kaum wanita dan melaknat juga kaum wanita yang meniru-niru gaya kaum lelaki“ ~ Hadist sahih diriwayatkan oleh Al-Imam al-Bukhari r.h.
Mencukur bulu kaki dan bulu roma merupakan salah-satu gejala kekosongan jiwa yang dialami oleh kaum lelaki khasnya ketika baru memasuki usia akil baligh . Di waktu itu , ada di kalangan mereka yang mencuba segala benda yang baru , mencuba-cuba memakai pakaian kaum yang berlainan jenis dengan mereka dan berbagai lagi perkara-perkara baru yang mereka cuba ceburi . Si ibu-bapa , guru-guru dan kakak-abang perlulah menasihati seseorang yang mengalami gejala seperti ini dan menuyuburkan hati-hati mereka dengan “ siraman iman “ .
Kaum lelaki haruslah waspada dengan gejala seperti ini . Tinggalkanlah apa yang dilarang dan lakukanlah apa yang diperintah oleh agama kita . Yang jelas , mencukur bola roma dan bulu kaki tidaklah dituntut dalam agama kita bahkan dilarang pula . Yang dituntut pula ialah mencukur bulu ari-ari yang tumbuh di sekitar kemaluan , mencukur bulu ketiak , memotong bulu hidung , menipiskan dan merapikan misai serta mengemaskan janggut .
HUKUM MENCUKUR BULU KAKI DAN BULU ROMA BAGI KAUM WANITA :
Mencukur bulu kaki dan bulu roma bagi kaum wanita juga dilarang sebagai mana di dalam hadits berikut :
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ وَالنَّامِصَاتِ وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ
Ertinya :  Saidina Abdullah Bin Mas’ud ( r.a ) meriwayatkan sebuah hadits : “ Allah telah melaknat tukang-tukang tatoo dan perempuan-perempuan yang minta ditatoo, tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang minta dicukur kening dan dilaknat juga wanita-wanita yang minta dijarang-jarangkan gigi-gigi mereka agar kelihatan cantik serta dilaknat juga wanita-wanita yang cuba mengubah ciptaan Allah“ ~ Diriwayatkan oleh Al-Imam Al-Bukhari rh , Al-Imam Muslim rh , Al-Imam Abu Daud rh dan Al-Imam at-Tobrani rh .
“ Tukang-tukang cukur kening dan wanita-wanita yang diminta dicukur kening-kening mereka “ di dalam hadist tersebut merangkumi juga wanita-wanita yang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma mereka .
Kaum wanita yang benar-benar mahu menjadi orang-orang yang beriman kepada Allah Ta’ala dan Rasul-Nya s.a.w mestilah berusaha menjauhi segala gejala-tarikan yang dilakukan oleh kaum Barat yang cuba menyesatkan umat Islam . Tidak sedikit drp kaum wanita Islam yang terpedaya dengan kaum Barat hasil iklan-iklan yang ditayangkan di media-massa .
Oleh itu , wajib bagi kaum lelaki dan wanita beriman mengetahui apakah perkara yang dibenarkan dan apa pula yang dilarang daripada melakukannya .
Wanita-wanita beriman dilarang mencukur bulu-bulu kaki dan bulu-bulu roma kerana ianya adalah merupakan salah-satu cubaan mengubah ciptaan Allah Ta’ala dan kerana ianya juga dilarang di dalam hadist di atas.
Namun , bagi kaum wanita yang mempunyai hormon yang kuat sehingga menyebabkan banyak bulu yang tumbuh di sekitar bahagia muka , tangan dan kaki dan menyebabkan seseorang wanita itu malu dan rendah diri kerana ianya merupakan perkara yang tidak normal , maka di saat itu TIDAK MENGAPA jika dilakukan proses menghilangkan dan mencukur bulu-bulu tersebut . Dan ini tidak dianggap mengubah ciptaan Allah Ta’ala bahkan ialah termasuk di dalam bab berubat dan mendapatkan rawatan .
HARUS dicukur jika bulu kaki wanita itu lebat dan banyak sehingga menyerupai kaum lelaki . HARUS dicukur bulu romanya jika ianya tumbuh secara tidak normal dan memalukan wanita itu dan HARUS pula digunting sedikit kening dan dibetulkan jika kening yang tumbuh itu panjang dan menyebabkan wanita itu merasa rendah diri
Adapun jika seseorang wanita itu “ saja-saja “ mencukur bulu kaki dan bulu roma serta kening mereka tanpa ada sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak dan tanpa sebab untuk merawat ( setelah disahkan oleh doktor yang amanah bahawa itu adalah penyakit ) maka di saat itu TIDAK ADA SEBAB UNTUK WANITA ITU MENCUKUR BULU-BULU ROMA DAN BULU-BULU KAKINYA !!!
Sekian . Wallahu A’alam Bis Sowab Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad .
**************************************** RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN
1- HALAL DAN HARAM DI DALAM ISLAM Oleh : Al-‘Allamah Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi ( ha ) Terjemahan : Almarhum Ustadz Mua’ammal Hamidy Edisi Lengkap , Halaman : 136 - seterusnya PT Bina Ilmu , Jakarta
2 - YASALUNAK FID DIN WAL HAYAHOleh : Al-‘Allamah Dr. Ahmad Asy-Syurbasi ( rh ) Vol I , Halaman 601 – 604 Darul Jil , Beirut
3 – AL-FATAWA AL-ISLAMIAH Oleh : Al-‘Allamah Prof. Dr. Nasr Farid Muhammad Wasil ( ha ) [ Bekas Mufti Rep. Arab Mesir ] Halaman : 459 / 573 / 622
4 – FATAWA WA AHKAM LIL MARAH al-MUSLIMAH Oleh : Al-‘Allamah Syeikh ‘Atiah Saqr ( ha ) [ Bekas Pengerusi Lujnah Fatwa AL-Azhar ] Halaman : 146 – 153 Maktabah Wahbah , Kaherah
5 – AHSANUL KALAM FIL FATAWA WAL AHKAM Oleh : Al-‘Allamah Syeikh ‘Atiah Saqr ( ha ) [ Bekas Pengerusi Lujnah Fatwa AL-Azhar ] Vol : I ms 121 , Vol : II ms 410 & 411 & Vol III ms 218 Darul Ghad al-‘Arabi , Kaherah
6 – MA’A an-NAS : MASHURAT WA FATAWA Oleh : Al-‘Allamah Prof. Dr.Muhammad Sa’id Ramadhan al-Bouty [ Dekan Jab. Perbandingan Agama , Universiti Damsyiq , Syiria ] Halaman : 179 Terbitan : Darul Fikr , Syiria





okelah, harap dapat berkongsi ilmu nie yea :) stop sebentar! smpi jumpa lagi :p until then, take care and be awesome! wassalam!~

5 ulasan:

♥NuR SyAFiQah♥ berkata...

thanks for the sharing ;)

cikmima berkata...

info berguna :)

salam ziarah
new entry:
http://rosmimarazak.blogspot.com/2011/04/deco-deco-deco-bertukat-url-baru.html

Shira Afya Hashim berkata...

♥NuR SyAFiQah♥,
u're welcome :)

cikmima,
trime kasih :)
dtg lagi yea :)

Redbloodsnow berkata...

erkss.... haram ea bg wanita. Adoi maakkk...berdosanya zie selama ini. okeh, taubat tak buat lg.

thanks for sedarkan zie melalui entry ini dear. mmg sgt berguna entry cam gnie di sharekan dlm blog :)

Shira Afya Hashim berkata...

Cik Redbloodsnow,
yea..kalu sebab saje2 ea, mmg x buleh kak zie..
ape2 pun, u're welcome..
sye pun baru2 jea tau psl nie.. :)
insyaAllah akn ada lagi entry mcm ni menyusul nt.. :)

oh yea! thax cuz sudi singgah blog miskin nie yea :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Shopping utk yg TerSayang :)